11 اکتبر 2022 - بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله BMJ منتشر شده است، استفاده از برخی شیرین کننده های مصنوعی ممکن است خطر حوادث قلبی عروقی مانند حمله قلبی یا سکته را افزایش دهند.

استفاده از شیرین کننده های مصنوعی - به طور کلی شیرین کننده های بدون کالری یا کم کالری - مدت هاست موضوع بحث در جامعه دیابت بوده است. برخی تحقیقات به مزایای بالقوه استفاده از این شیرین کننده ها، مانند کمک به کاهش وزن اشاره می کنند. اما مطالعات همچنین نشان داده اند که استفاده از این شیرین کننده ها ممکن است خطرات سلامتی خاصی را به همراه داشته باشد، از جمله خطرات بالقوه بالاتر برای ابتلا به دیابت و چاقی.

در مطالعه ی اخیر، محققان استفاده از شیرین کننده های مصنوعی و حوادث قلبی عروقی - از جمله حمله قلبی، سکته مغزی، حمله ایسکمیک گذرا( TIAیا "سکته کوچک")و آنژین (درد قفسه سینه مربوط به محدودیت جریان خون) - را در 103388 شرکت کننده با میانگین سنی 42 سال، که در یک ارزیابی بزرگ در مورد رژیم غذایی و سلامتی در فرانسه شرکت کرده بودند، مقایسه کردند.

میزان مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی توسط شرکت‌کنندگان با استفاده از نظرسنجی های مکرر یادآوری رژیم غذایی 24 ساعته ارزیابی شد و رویدادهای قلبی عروقی بر اساس گزارش خود افراد و همچنین مشورت با پزشکان آنها تعیین شد.

محققان به مطالعه ی ارتباط کلی بین مصرف شیرین کننده های مصنوعی و حوادث قلبی عروقی و همچنین شیرین کننده های مصنوعی خاص و رویدادهای قلبی عروقی خاص پرداختند.

در طول 75/8 سال دوره پیگیری متوسط​ ، 1502 رویداد قلبی عروقی ثبت شد. در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که شیرین‌کننده‌های مصنوعی مصرف نمی‌کردند، افرادی که از این نوع شیرین کننده ها در مقادیر بالاتر استفاده می کردند، 9 درصد بیشتر احتمال داشت که هر گونه رویداد قلبی عروقی را تجربه کنند و 18 درصد بیشتر احتمال داشت که یک رویداد عروقی مغزی، مانند سکته مغزی یاTIA را تجربه کنند.

مصرف بیشتر شیرین کننده ی آسپارتام، به ویژه، با خطر 17 درصدی بیشتر برای یک رویداد عروقی در مغز مرتبط بود. مصرف بالاتر "استه سولفام پتاسیم" با 40 درصد خطر بیشتر برای یک رویداد عروق کرونر مانند حمله قلبی یا آنژین صدری مرتبط بود، در حالی که مصرف بیشتر سوکرالوز با 31 درصد خطر بیشتر برای یک رویداد عروق کرونر مرتبط بود.

منابع اصلی شیرین‌کننده‌های مصنوعی در میان شرکت‌کنندگان در مطالعه، نوشیدنی‌های شیرین، شیرین‌کننده‌های رومیزی اضافه شده به غذاها و محصولات لبنی (مانند بستنی شیرین شده با شیرین کننده های مصنوعی) بود. در حالی که محققان سعی کردند تا حد ممکن نتایج را برای عواملی که می تواند بر خطر حوادث قلبی عروقی تأثیر بگذارند، تنظیم کنند، هنوز هم ممکن است که علیت معکوس در نتایج نقش داشته باشد - به این معنی که افراد دارای عوامل خطر قلبی عروقی بالاتر، احتمال بیشتری برای مصرف شیرین کننده های مصنوعی در وهله اول دارند. اما محققان خاطرنشان کردند که بعید است که علیت معکوس به طور کامل بتواند خطر بالاتر مشاهده شده در افرادی که سطوح بالاتری از شیرین کننده‌های مصنوعی را مصرف می‌کنند، توضیح دهد زیرا محققان نتایج را برایاندازه ی بدن شرکت کنندگان، پیروی از رژیم کاهش وزن، یا تغییرات وزن بدن در طول دوره پیگیری، تنظیم کرده بودند.

محققان نتیجه گیری کردند که این نتایج نشان دهنده یک ارتباط مستقیم بالقوه بین مصرف بالاتر شیرین کننده های مصنوعی (به ویژه آسپارتام، استه سولفام پتاسیم و سوکرالوز) و افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی است. یافته‌ها نشان می‌دهد که این افزودنی‌های غذایی که روزانه توسط میلیون‌ها نفر مصرف می‌شوند و در هزاران غذا و نوشیدنی وجود دارند، نباید به عنوان جایگزینی سالم و ایمن برای شکر در نظر گرفته شوند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/10/11/artificial-sweeteners-linked-to-cardiovascular-risk/